Dobre prakse medijske pismenosti po Sloveniji
- Projekt MELI RESIST(2024-25), vodja prof. dr. Mateja Rek, projekt delno financira Veleposlaništvo ZDA v Ljubljani, ki je namenjen krepitvi odpornosti ljudi proti spletnim lažnim novicam, dezinformacijam in napačnim informacijam, na katere lahko pogosto naletimo, ko uporabljamo digitalne medije. Več najadete na TEJ POVEZAVI. Glavne poudarke projekta pa lahko najdete v tej infografiki.
- Projekt RTV SLO Digitalno varni, ki je potekal 10. 2. 2024 je v televizijskih, radijskih in spletnih vsebinah obeležil dan varne rabe interneta. Z obravnavo tovrstnih vsebin je javni medij uresničil svoje poslanstvo, ki sega onkraj informiranja, v jedro družbenih vprašanj in njihove kakovostne obravnave. V sklopu projekta so nastale številne informativne in izobraževalne vsebine, dostopne v arhivu.
- Dogodek Brez okvirjev, ki je potekal 10. 10. 2023 v Novi Gorici v soorganizaciji Zdravstvenega doma Nova Gorica, Mladinskega Centra Nova Gorica, Nacionalnega inštituta za javno zdravje – NIJZ (OE Nova Gorica) in Kulturnega doma Nova Gorica, na temo posledic in tveganj prekomerne uporabe naprav (telefonov, tablic, računalnikov) pri otrocih in mladostnikih.
- Dvodnevni dogodek Regionalnega okvirja medijske pismenosti – Usposabljanje za izobraževalce, ki je potekal v okviru Dvanajstega foruma EPUO, drugega v letu 2023: Medijske spretnosti za življenje. Program se je realiziral kot del projekta Uresničevanje Evropskega programa za učenje odraslih (EPUO) 2022–2023 v Sloveniji Andragoškega centra Republike Slovenije (ACS) in je vključeval številne relevantne govorce, kot so Aljoša Bagola, Natalie Cvikl Postružnik, dr. Sonja Merljak Zdovc, Martina Bajžlja, dr. Sandra Bašić Hrvatin in drugi. Udeležila se ga je tudi dr. Mateja Rek, ki je na 4. modulu: manipulacija, dezinformacije in stereotipi izvedla usposabljanje za izobraževalce z naslovom Medijska vzgoja in pismenost odraslih ter predstavila delo na Infrastrukturnem programu Medijska pismenost.
- Digitalna medijska pismenost – Diseminacijsko srečanje namenjeno mladim v lokalnem okolju, ki je potekalo v juniju 2023, in so ga v okviru mednarodnega projekta Digital Media Literacy: Digital media literacy for youth employment and social realisation (YDML) izvedli člani Združenja EPEKA. Pri realizaciji slednjega je namreč sodelovala tudi slovenska Socialna akademija, glavni cilj projekta pa je bil izobraževati in osveščati mlade o pravilni in kritični uporabi digitalnih medijev ter razvijati njihove kompetence za uspešno navigacijo v digitalnem svetu.
- Za in proti, zavod za kulturo dialoga (ZIP) je nevladna, neprofitna organizacija, ki se ukvarja s koordinacijo debatnega programa v Sloveniji na osnovnošolski, srednješolski in univerzitetni ravni, izobraževanjem o debati, katere cilj je spodbujati mlade k družbeni ozaveščenosti, kritičnemu mišljenju, prepričljivemu zagovarjanju lastnih stališč in vzpostavljanju kulturnega dialoga. Med njihovimi projekti je tudi Teaching Media Literacy Analytics (MeLitA) s katerim želijo sodelujoče partnerske države (Estonija, Nizozemska, Poljska in Slovenija) razviti pedagoške strategije in konkretne izobraževalne programe za soočanje z lažnimi novicami in kritično obravnavo informacij.
- Projekt MEDIA4ALL: Razvoj osnovnih veščin medijske pismenosti s pripravo participativnih medijskih izdelkov (Developing Basic Skills with Participatory Media Production) katerega cilj je spodbujanje razvoja veščin digitalne in medijske pismenosti v perspektivi vključujočega učenja. Projekt se je izvajal med 1. marcem 2021 in 28. februar 2023 v sklopu ZRC SAZU Inštituta za kulturne in spominske študije, financiral pa ga je Erasmus+ Evropske unije.
- V Vrtcu Ivana Glinška Maribor so v sodelovanju s podjetjem Press Clipping otrokom starim od 4 do 6 let z inovativnim izobraževalnim pristopom predstavili medijsko krajino, informacije in medije z namenom medijskega opismenjevanja. Projekt Barvne misli: informacije na sliki tako združuje igro in učenje na način, ki najmlajšim omogoča spoznavanje delovanja medijskega sveta z uporabo lastne ustvarjalnosti, izraznosti in kritičnega mišljenja. Več o tem si lahko ogledate tudi v prispevku oddaje Dobro jutro na RTV Slovenija.
- Strokovna spletna revija Alternator (ISSN 2712-3510), ki jo pišejo raziskovalci in raziskovalke na temo znanosti in z njo povezanih razmislekov. Avtorji v svojih prispevkih med drugim poudarjajo pomen preverjanja informacij, zato v svojih prispevkih naslavljajo tudi problematiko lažne znanosti.
- Problematiko laičnega interpretiranja podatkov ali rezultatov raziskav, ki velikokrat botruje nastanku lažnih novic in dezinformacij v medijih, naslavlja tudi Monitor. Revija sicer ponuja pregled ponudbe informacijske in telekomunikacijske tehnologije v Sloveniji, podkrepljen s strokovnimi in neodvisnimi laboratorijskimi testi. Bralcem koristi pri razvoju kompetenc medijske pismenosti, saj objavlja pregledne podatke, ideje in rešitve s področja informacijske in telekomunikacijske tehnologije, ter pripravlja na izzive prihodnosti.
- Projekt Medijski repertoarji mladih: Socialni, politični in kulturni aspekti digitaliziranega vsakdana, ki je nastal v partnerstvu Fakultete za družbene vede in Pedagoške fakultete, s finančno podporo Javne agencije za znanstvenoraziskovalno in inovacijsko dejavnost Republike Slovenije (ARIS). Njegov glavni cilj je oblikovanje tipologije medijske potrošnje in medijskih preferenc oziroma medijskih repertoarjev med mladimi, pri čemer se raziskovanje dotika sledečih področij: I. Razlik v percepciji medijev in digitalne potrošnje znotraj družin; II. Vrstniške kulture v digitaliziranem vsakdanu in digitalne ter medijske pismenosti; III. Kulturne potrošnje mladih in kreativne ravni vsakdanjega življenja; IV. Razkorakov in ovir za politično udejstvovanje.
- Zavod Varni internet ponuja strokovne izobraževalne programe in delavnice na področju varne in odgovorne uporabe interneta, v sklopu katerih pokrivajo tematike kritičnega razmišljanja, digitalne zasebnosti, spletne varnosti, digitalnega državljanstva, digitalne empatije, prekomerne uporabe spleta, spletnega nasilja, digitalnih sledi) Varni in internet.
- Program »Recimo NE odvisnosti« Društva za zdravje srca in ožilja Slovenije, ki poteka od leta 2017 (sofinanciran je s strani Ministrstva za zdravje RS). V letu 2019 je bil program nadgrajen in bo do leta 2022 osredotočen na mladostnike, predvsem na preventivo škodljivih posledic uporabe digitalnih tehnologij pri mladostnikih, pa tudi preventivo kajenja med mladostniki in preventivo (tveganega in škodljivega) pitja alkoholnih pijač med mladostniki na športnih prireditvah in po koncu športnih prireditev.
- Prve nacionalne Smernice o uporabi zaslonov pri otrocih in mladostnikih, ki so jih pripravili primarni pediatri iz Sekcije za primarno pediatrijo Združenja za pediatrijo pod okriljem Odbora za osnovno zdravstvo pri Zdravniški zbornici Slovenije skupaj s strokovnjaki z drugih področij.
- Uradni vir za ozaveščanje o pomenu časovnih omejitev, ustreznega načina uporabe in kvalitete izbranih vsebin na družbenem omrežju Facebook: Smernice za uporabo zaslonov pri otrocih in mladostnikih. Vsebine pripravlja sekcija za primarno pediatrijo ZZS.
- Modeliranje vpliva lastnosti posameznikov in omrežja na diseminacijo lažnih novic v socialnem omrežju (Modelling the influence of individuals and network characteristics on dissemination of fake news in a social network). Razvojno-raziskovalni projekt vodi dr. Blaž Rodič.
- Spletno oko je točka za prijavo spolnih zlorab otrok na internetu. Prijava je lahko anonimna, poleg tega pa so na portalu objavljena tudi pogosta vprašanja, novice in dogodki, vezani na izkoriščanje otrok na internetu.
- AKOS in projekt MiPi (Medijska in informacijska pismenost) redno objavlja članke in dogodke o tematikah medijske in informacijske pismenosti, varnosti na internetu, neprimernih vsebinah in otrocih na internetu.
- Delavnica na Gimnaziji Litija (slika spodaj) – sodelavka doc. dr. Zala Pavšič je predstavila spletno stran Pismenost.si. Delavnica, ki je bila namenjana dijakom, je pokrivala tematiko spletne pismenosti in varnosti na internetu. Prilagamo posnetek zaslona on-line delavnice preko Zoom-a!

- Spletna razprava Digitalna preobrazba družbe, ki jo je organiziral EPALE v sodelovanju z Andragoškim centrom Slovenije. Posnetek razprave si lahko ogledate tukaj.
- Časoris je mednarodno nagrajen spletni časopis za otroke, ki informira, navdihuje in usmerja otroke k branju novic. Časoris ureja novinarka dr. Sonja Merljak Zdovc.
- Osnovna šola Hinka Smrekarja je v okviru zavoda Časoris v šolskem letu 202/21 v oddelku 4. b izvedla projekt Medijska pismenost, v sklopu katerega so osnovnošolci spoznali izzive medijskega področja in možnosti njegovega raziskovanja ter ustvarili lastne vsebine.
- Safe.si je točka osveščanja o varni rabi interneta in mobilnih naprav za otroke, najstnike, starše in učitelje. Poučne in koristne vsebine lahko spremljate na njihovi spletni strani in družbenih omrežjih Facebook in Instagram.
- Jean Monnet MELI Module se ukvarja s problematiko vse večje izpostavljenosti državljanov Evropske unije dezinformacijam in lažnim novicam v digitalnih medijih ter potrebo po krepitvi odpornosti do tovrstnih pojavov. Več o dogodkih, EU projektih, poročilih in Jean Monnet skupnosti si lahko preberete na spleti strani projekta.
Najnovejši komentarji